Varför jag vill avråda alla från att köpa en soffa från MIO

Sedan en lååång tid tillbaka har vi velat byta soffa här hemma. Jag har ältat om detta tidigare och jag ber om ursäkt att jag drar upp detta erbarmligt tråkiga igen, men den här gången var ju tanken att jag skulle ha blivit en sån som tog tag i saken och fixat en ny soffa.

Först lite bakgrund: nya soffan skulle vara stor nog för att rymma oss alla i familjen, och vara skönare än den soffa som vi har nu (som jag får ont i ryggen av att sitta i). Där har vi anledningarna till ny soffa. Solida anledningar.

Så. Den 21 oktober 2016 slog vi till. Beslutet var inte särskilt väl grundat och mannen som sålde soffan till oss var nästan som en parodi. På frågan från oss, och en annan barnfamilj som var i butiken samtidigt och letade efter ny soffa, om vilka av deras soffor som det var minst kemikalier i och som inte hade behandlades med flamskyddsmedel svarade han att det inte fanns några risker med någon av deras soffor: ”det är klart att om man somnar med en cigg i handen och den ligger mot soffan så kommer den att börja brinna men det slutar så fort man tar bort ciggen därifrån”. Mmm, det var EXAKT vad jag och den där mamman med liten baby i famnen ville säkerställa: att våra familjer inte skulle brinna upp när vi ciggat och somnat i soffan. Alltså hilfe. Men strunt samma. Vi gjorde våra val av tyg och ben och allt det där ni vet och sedan fick vi löfte om att soffan skulle komma innan jul.

Den 13 december 2016 kom soffan med bud och redan i hallen i sitt emballage kände jag (och Ulf) hur den stank. Parfymigt, rengöringsmedligt, artificiellt, kemikalier. En ny soffa luktar ju alltid lite av det där men det här var helt galet. Vi tog bort plast och kartong och YIKES! vad den stank. Ulfs syster och hennes bebis var på besök precis när soffan anlände och jag vet att jag tänkte att vi måste få bort soffan från barnet snabbt snabbt snabbt så att han inte skulle ta skada.

Så vi ställde in stommen i vårt arbetsrum och la ut dynorna på balkongen. Trots att vi hade dörren till arbetsrummet stängt så luktade det soffan i hela läggan. (Det var en sån där påträngande doft som min migrän triggades av så under de där veckorna åt jag medicin varje dag.) Och när allt luktade lika jäkligt efter några dagar ringde vi MIO för att göra en reklamation. Dom bad oss ta en bild på soffan och skicka in för underlag men kom på sig själva hur lite det skulle hjälpa någon med en sådan aktion, men lovade att en besiktningsman skulle komma om lukten var kvar efter två veckor. Det var den ju, men då var det jul och nyår så den här besiktningsmannen kom först den 4 januari 2017. Då hade stommen slutat stinka men dynorna luktade prick lika mycket trots att de stått ute på vädring i två veckor och sedan varit i vår ventilerade källare resten av tiden.

Besiktningsmannen gav oss rätt och sa att nej, han hade aldrig känt den där lukten från några soffor tidigare så han skulle ”rapportera in det”. Han luktade liksom inte ens på soffan utan gick bara in i rummet och sa ”ja, inte bra” typ. Dagen efter ringde MIO som berättade att de varit i kontakt med fabriken och att de hade gjort någon slags kontroll av batchen med dun och kommit fram till att det kanske var något som var fel med den. Alla dom här formuleringarna från MIO:s sida var rätt vaga och svajiga såklart men typ så här: att några från fabriken tyckte att det luktade alldeles för mycket men att det också fanns andra där som tyckte att det var så som det skulle vara. Men för att visa på goodwill så kunde dom erbjuda oss nya dynor.

Låt oss här fundera lite över begreppet goodwill: i MIO:s värld innebär det alltså goodwill att erbjuda sina kunder den produkt som de har betalat för, i sådant skick att den går att använda.
Goodwill för mig hade varit mer så här:
Alt 1: På grund av att det kommer att ta så lång tid för er att få den soffa som betalat sjukt mycket för och som vi lovade att ni skulle få innan jul, så får ni värdecheckar på x antal kronor att använda i vår butik. Alternativt rabatt på soffan som ni redan köpt.
Alt 2: På grund av att ni inte alls fått det ni hoppades på (en soffa som det går att sitta i utan att hela hemmet luktar och som man inte får migrän av) så förstår vi om ni vill reklamera skiten.

För där hade vi ju hamnat. Vi ville reklamera skiten, soffan som jag nu hatar så innerligt. Soffstommen som står i vårt arbetsrum (och hur tur är det inte att vi har ett rum där den kan stå utan att vara i vägen? Och HUR TUR att vi inte hade sålt den gamla soffan?) och soffkuddarna som är nere i vårt förråd och fortfarande luktar lika mycket. Hatar dom. Och MIO. Jag vill inte skriva ut med bokstäver mina känslor för MIO.

Som konsument är man så liten. Jag kan inte göra något mer än att stå mitt kast och känna mig dum och ilsken över att jag la mina pengar så fel. Och beskriva det här för er med hopp om att ni inte ska behöva göra samma misstag. För idag 6 februari 2017 har vi fortfarande inte fått dynor som gör att vi kan sitta i vår soffa.

När jag nämnde det här som hastigast för några veckor sedan var ni några som reagerade och sa att ni också hade issues med MIO. Kan ni inte berätta om dom? Så samlar vi ihop ett enda stort varningsinlägg här för alla som funderar på att lägga sina sparade slantar hos dom. Så slipper fler kanske uppleva det vi gör nu för fy tusan vad segt det är.

06. trott pa soffa mioDesto gladare blir man ju av att den där solen har orkat sig igenom molntäcket idag som gör vackra skuggor på soffan … *soffan* (ska läsas som Seinfeld väser Newman). Nej, nu blev jag på dåligt humör igen.

You may also like

42 comments

  1. Tror ev. att vi har samma soffa, om det är en Madison? Inga luktproblem med vår som beställdes förra våren (och levererades under högsommaren). Älskar den. Att köpa möbler från Mio är ju dock ett rent helvete generellt, med evighetslånga leveranstider och konstanta förseningar och noll kommunikation. Och då får en ju ändå bygga möblerna själv i nästan samma utsträckning som Ikea-möbler…

    1. Det var ju SÅ det skulle bli för oss. Köpa en soffa (ja, Madison) och sedan älska den. MEN ICKE!
      Alltså bara en kontrollfråga: den luktade inte något parfymigt/kemiskt alls när ni fick den? Alltså jag förstår att den förmodligen luktade lite ny men det är just den där parfymiga saken som jag lurar på.

        1. Så bra! Tack för svaret! Jag tänker att eftersom vi har beställt samma soffa så borde dom ju lukta typ likadant. Då ÄR det ju utan frågetecken något fel på den som vi har fått.

  2. Köpte en vitmålad våningssäng på Mio. Efter ett tag började kvisthålen lysa igenom. Jag kontaktade Mio och fick svaret att det var samma problem med hela den möbelserien. Eftersom alla sängar hade samma fel kunde de inte erbjuda mig en ny säng, ta tillbaka den den defekta produkt de sålt till mig eller på annat sätt kompensera mig. Istället skickade de en burk färg!?

    1. Vi har också den, om det är våningssängen Nils du menar. Vi köpte den billigt och begagnat av en man som arbetade som målare och sa att om han hade målat så på jobbet hade han fått sparken.

    2. Det där var det KNÄPPASTE jag hört! Pga ALLA våra sängar har fel på färgen så kan vi inte reklamera dom – alltså vilket annat företag resonerar så? Man läser ju titt som tätt om företag som återkalla produkter för att dom inte håller måttet. Znark mio. ZNARK!

  3. Haha vilket skämt här ovan från anonym med färgen!

    Själv har vi köpt matsalsmöbler där stolarna var trasiga och ihoplimmade, skeva och knappt gick att skruva ihop..
    Vi mailade men kompensationen var så snål (minns ej vad de erbjöd) så vi bara gav upp.

    Erika, vad säger de om att ni inte fått dynorna än?? För ni måste ju ha påmint nån gång?

    1. Nej alltså som en del i deras ”goodwill” så skulle det ta sex till åtta veckor att få dom nya plymåerna. Att försöka får dom levererade snabbare (som goodwill hehe) fanns så klart INTE i mios värld.

  4. Åh fy sjutton vad jobbigt. Vi beställde en soffa före nyår och usch vad jag hoppas att jag slipper skriva här om någon vecka (när soffan kommit) att det blev skit…..

  5. Vi köpte köksbord och stolar till. Stolarna började efter någon vecka att ge vika (benen liksom böjde sig). Skickade in bilder och fick som svar att vi inte fick kompensation för att det syntes tydligt att vi suttit och ”vägt på stolarna”. Ville svara att jag aldrig skulle väga mot vår orginaltapet från 70-talet men gjorde det aldrig. Det bråkades fram och tillbaka och tillslut gav vi upp.

    Skulle vara intressant att höra från någon stackare som jobbat på deras kundservice, måste vara hemskt.

    1. Det är det där som gör mig GALEN. Misstro mot sina kunder är fasen det värsta ett företag kan utsätta sina kunder för. Som att dom skulle kunna _se_ om ni har vägt på stolarna eller inte. Det låter ju som specialögon av typen som bara finns i hittepåvärlden säger jag. När det dessutom inte är så: på samma sätt som med lukten på våra soffor där vi försäkrade att vi har köpt soffa från mio tidigare, har flera vänner som köpt soffor från mio tidigare och att vi aldrig hade upplevt problemet tidigare. Det är här var/är liksom på en annan nivå, och dom ba …”mmm, men nya soffor luktar alltid lite nytt. Vi brukar rekommendera att man inte har sofforna inne de första veckorna.” Sagt med mild röst. Till att börja med: vi bor i lägenhet – var i hela friden skulle vi ha soffan de här två veckorna? Ute på gården eller? Och för det andra: SOFFOR SKA INTE LUKTA SÅ HÄR HUR NYA DOM ÄN ÄR! Bara tro på mig, på oss konsumenter, tack.

  6. Men fy! Både att läsa om er soffa och kommentarerna ovan. Blir inte direkt sugen på att handla på Mio. (Har bara köpt en möbel från mio, barnens familjsäng, och där var en del till stegen trasig och tror det tog hyfsad tid att få den ersatt men vi hade valt att montera stegen senare pga klättrig bebis så störde oss inte.) Själv drömmer jag om en soffa från Norrgavel.

    1. Jag är också rejält osugen på att någonsin handla något på mio. Så så kommer det ju att bli. Det är den enda makten jag har: att välja att lägga mina pengar någon annanstans. Och jaaaaa – soffa från Norrgavel vore ju drömmen. DRÖMMEN!

  7. Hej!

    Usch!! Föreslår att du lägger in ovanstående text på Mios facebooksida. Då brukar de vara snabba med att få kontakt med dig och vilja åtgärda direkt för att få en nöjd kund!

    1. Vi får se, kanske gör jag det men just nu är jag rätt trött på hela skiten. Jag väntar in dom nya kuddarna så får vi se vad som händer.

      1. Jenny med stolarna ovan. Vi la upp på Facebooksidan, det enda som hände var att det var att vi fick svar från fler missnöjda kunder som hade fått samma svar.

  8. Om ni orkar kan ni vända er till allmänna reklamationsnämnden. Även om det är jobbigt att behöva gå den vägen så brukar det få fart på företagen.

    1. Jag väntar in dom nya kuddarna för jag gissar att det är vad arn också kommer att säga åt mig att göra. Älskar ändå arn och är taggad på att gå den vägen om det skulle behövas. :)

  9. Håller med Lovisa. Lägg det på deras Facebooksida. Det kommer förmodligen bli resultat-
    Och för vår del ändrade vi oss och tänker INTE köpa den utvalda soffan på MIO. Vi tänker kolla på andra möbelaffärer. Det låter som om väldigt många är missbelåtna med MIO och sådana butiker ska man inte gynna.

  10. Och det finns ju andra kemikaliefria alternativ än Norrgavel som är ganska dyrt. Begagnade möbler, stolar och bord är ju perfekt, eller till exempel en ny klädsel, Bemz om man har en gammal Ikeasoffa ?

    1. Ja! Jag har dock si-så-där-iga erfarenheter av att köpa stoppade möbler på blocket/myrorna men annars är det ju verkligen att föredra. Vi säljer alltid våra saker på blocket dock, ja, det som är säljbart alltså. Älska återbruk!

  11. Men alltså, såå irriterande!!

    Vi har en begagnad soffa från Mio, innan dess två begagnade Ektorp från Ikea, och innan dess… en begagnad Tomelilla från Ikea med piffat överdrag från Bemz. Tydligen har vi inga hämningar kring att köpa stoppade möbler begagnat (dock alltid med viss väggluspanik…).

    Anyway, googlade soffor från Norrgavel efter att ha läst kommentarerna. Och… drömmen!! Skulle älska en sån hörnsoffa när det är dags att byta. Om 2-3 år när alla barn är blöjfria med råge. Men 65000… iofs viss besparing på alla tidigare soffor :-) Men jag tror jag skulle noja så för fläckar… och också behöva inleda övertalningskampanjen gentemot min man typ nu!!

    1. haha väggluspaniken har i mitt fall gått över till stinkpaniken. senast köpte vi en sängstomme till barnens rum som luktade lite fest liksom: svagt av cigg och rakvatten. Helt fel konnotationer till ett barnrum så den sålde vi snabbt vidare :)
      Plus: heja övertalningskampanj för en soffa från Norrgavel ska ni ju ha!

  12. MIO-problemet:
    Detta var alltså 2007, jag var höggravid med barn nr två och vi hade precis flyttat. Vi skulle få hem vår nya soffa ett par dagar efter flytten. Och hem kom den. Bara ett problem. Den var felvänd. Divanen var alltså vänd åt fel håll mot vad vi hade beställt.

    De som levererade soffan tog med sig den tillbaka och de skulle göra en ny beställning. Det skulle ta max sex veckor innan den rättvända soffan kom. Under tiden skulle vi få en lånesoffa som skulle levereras nästkommande vardag. Det kom ingen lånesoffa förrän efter en vecka. Den var skitful men det var ju bara att gilla läget.

    Veckorna gick och efter sex veckor hade vår nya soffa fortfarande inte kommit. Efter några samtal kom MIO fram till att de missat att beställa en ny soffa åt oss.

    Nu börjar tålamodet i min höggravida kropp ta slut. (Ja bebisen hinner komma innan soffan dyker upp)

    Vi hör ingenting från MIO. Efter ytterligare 6 veckor ringer vi dem återigen och fortfarande har ingen soffa kommit. Två veckor senare kommer de och levererar en rättvänd soffa. Och eftersom jag är ensam hemma med nyfödd bebis och en treåring så ber jag dem sätta ihop soffan åt mig.
    Jag granskar dem förstås när de gör det (kontrollfreak) och upptäcker då att soffan är sprucken i en trästomme på baksidan. Som att någon sparkat på den.

    Ok….here we go again.
    De tar åter igen med sig soffan och beställer en ny som det tar 8 veckor att få hem. Den är rättvänd och hel men har fel träslag på benen mot vad vi beställde.
    Detta skiter vi i. Orkar inte krångla mera utan behåller soffan som inte matchar träslagen i övriga lägenheten.

  13. Vet hur hemskt det kan vara! Fick hem en stinksoffa av Stalands. Tillverkad i Polen. Vet att mio säljer soffor från samma åf… Stanken berodde på att dunet behandlats felaktigt. Stalands hämtade tillbaka soffan o jag fick tillgodokvitto, gav mig inte. Fick dock stå för fraktkostnaden, den tusenlappen var förlorad till deras bud. Dessutom hämtade budfirman min gamla soffa… så där stod vi sen sofflösa efter 12 v väntan plus en vecka då vi fick vädra dygnet runt medan den hemska soffan gasade på. Dröjde sen några v till att bli kvitt stanken som bet sig kvar… Kräv åtm tillgodokvitto. Tvi. Handlade giftfri soffa på norrgavel.

    1. Oh man, det låter EXAKT som för oss. För vår soffa är också tydligen tillverkad i Polen och det är ju även i det här fallet dunet som det är något fel på. Fick ni veta exakt vad det var för fel? Mio är ju hårdnackade motherfuckers som vägrar låta oss reklamera utan bara erbjuder nya plymåer – som ”goodwill”.

      1. Jag ringde soffleverantören som börjar på F och slutar på a och fick veta att dunet tvättas, men att det hade använt en allt för hög dos av ett medel som rengör dunet. Stalands vägrade liksom Mio först att göra något åt saken, men efter plingen till tillverkaren vände det. Detta var 2014. Har de inte fått ordning på dunprocessen än alltså? Tipset är att ringa till Fur-va, om de har tillverkat soffan. Det kan vara så tror jag. Bättre att rätta till fel snyggt kan man tycka… vad vinner Mio på detta? Man tappar ju lusten till en soffa som stinker. Förtroendet är borta. Så kände jag i alla fall.

        En fd. kollega berättade att deras soffa från Mio gav upp efter något år, dä började dunet dyka upp genom tyget. Så då valde jag Stalands, men de är inte heller särskilt kundvänliga. Inget går lätt.

        Jag köpte en byrå för tillgodokvittot som per påminner om en skev tandrad än den raka, slimmade byrå jag valde på grund av felaktiga borrhål från fabriken. Lådorna glipar och sitter på fel höjd. Tyvärr vill varken tillverkare eller butik bry sig om hur deras produkter ser ut när de når konsument. Slarvig montering i fabrik i Polen. Hade inte tid och ork att strida med Stalands en gång till. Verkar inte finnas någon vilja att agera schysst mot kunden. Det som visas upp är bara exempel på hur en bra produkt kan vara… hem till kund skeppas vad som helst.

  14. Vi fick vår Madison från Mio för 30 tkr för ett par månader sedan. Nu kommer det ut fjädrar överallt. Inte ok!

  15. Är i tvist med MIO just nu, köpte en soffa Sit Down dec-15 o mailade MIO i mars massor med gånger utan ett enda svar, så jag anmälde till ARN o nu är det igång. MIO svarar att de ring till mig, vilket de inte har, blev ändå osäker då jag varit utomlands ett tag där…men mail borde ju funka även från den butiken.

    Soffan blev redan efter ett halvår blanksliten på sittytor samt där man har fötterna vid divanen, den är galet statisk och har säckat ihop rejält.

    MIO svarade ARN att de måste få kontakt med kunden (mig) för att kunna göra en riktig reklamation isåfall men de påpekade att det var för sent egentligen…fast de ljuger, reklamationrätten är 3 år. Punkt slut.
    Men iaf…varför inte kontakta mig nu då?
    Ska bli ett sant nöje det här o jag tänker inte ge mig, säljer man skit så får man skit.

    Så det är sista gången jag handlar på MIO, för övrigt alltid tyckt att de är riktigt okundvänliga – trötta, obstinata säljare.

    Nä IKEA o andra möbelaffärer får det bli fortsättningsvis, de som kan det där med att ta hand om kunden o sätta den i första rum.

  16. Vi ska reklamera våran Madison-soffa nu, önska mig lycka till! Vi har haft den ett halvår och dynorna är heeelt noppiga, tyget var alltså inte så bra kvalitet som vi trodde. Igår såg jag även att frontbjälken (eller vad man kallar det) under soffan är av. Kan ju vara orsakat av oss men vi har varit så försiktiga och jag fattar inte hur det har gått till..

    Och ja, våran hade också en väldigt stark doft när vi fick den, vädrade och hängde över filtar första veckorna.

  17. Har köpt en modern living soffa på mio. Den luktar jättefränt. Tror dock inte det är tyget utan spånskivorna som luktar. Hur länge ska man stå ut med det? 2-3 månader sedan nu och det sticker i ögonen när man går in i rummet

  18. Här söker jag på info om Madison och som länk nummer 7 dyker denna upp :-). Jag har en fråga till er som köpt Madison (som vi står i begrepp att köpa):
    – Hur är dunet ”inkapslat” – är det fler som har dun/fjädrar som vandrar?
    – Är det Sits som tillverkat Madison ni köpt (hur länge har Mio sålt sofftypen tro)?
    – Då tyget blivit noppigt, vad säger Mio och vilken ”noppighetsgrad” hade det tyget? (Står på tillverkarens hemsida)
    Är det ngn som har pejl på tillverkaren? Vad säger de?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.