Fortsättningen på historien om varför man inte ska köpa en soffa från MIO

Det har nu gått två månader sedan jag skrev det där inlägget om varför jag ville avråda alla från att köpa en soffa från MIO. Är det inte dags för en uppdatering på soffronten? Jo! Det är det.

Och.

Är ni beredda?

Tada! Så här ser soffan ut nu:

Det är ingen skillnad!

Läget är alltså det samma. Känslorna likaså. *mörkret som har bosatt sig i mitt inre va* Månaderna går men en sak består: avsaknaden av soffkuddar i vår soffa från MIO. Vet ni, att vi nu närmar oss halvårsdagen sedan vi la våran beställning. Jag vill INTE fira detta.

Låt mig recapa:

I oktober förra året beställde vi en ny soffa från MIO.

I december förra året kom soffan. Soffkuddarna STANK och vi reklamerade dom. Eftersom MIO inte litar på sina kunder (vilket jag ändå kan förstå så här i efterhand, man måste ju vara något av en självplågare som väljer MIO som leverantör dvs ytterst tveksamt/opålitligt kundbeteende) så behövde vi vänta i två veckor på att en servicekille kunde komma och lukta på vår soffa. ”En ny soffa luktar ju alltid lite”. Well. Den här luktade inte lite. Den luktade mycket.

Eftersom det var jul och nyår och skit i den där vevan så kom kom en besiktningsman från MIO först i januari i år och konstaterade att ”nej, så här ska nog en soffa inte lukta”. Åtgärden var att vi skulle få nya soffkuddar.

I februari kom en ny laddning med soffkuddar. Dom luktade exakt likadant som dom första och jag vägrade ta emot dom. MIO-killarna såg sura ut när de fick åka ner till sin lastbil med soffkuddarna igen. Jag tyckte inte synd om dom, nej, jag gjorde faktiskt inte det även om det inte var deras fel. Istället ringde jag kundtjänst som bad om att få återkomma efter att hen hade luskat lite om vad som kunde ha hänt. Bara ett par minuter senare ringde hen upp och sa: ”ibland går det fort! Jag fick tag på fabriken och dom HAR haft problem med sitt sköljmedel som dom sköljer dunet med. Det är fler som har klagat. Men från imorgon kommer dom att skölja med nytt sköljmedel.” Imorgon. Vilken timing va! Jag blev erbjuden nya soffkuddar. Igen.

Eftersom groundhog day är bättre som film än som verklighet så ringde jag konsumentverket för att se vad jag kunde göra. Men inget hävande av köp var möjligt. Vi var, ÄR, fast med soffan. För en butik har rätt att försöka åtgärda ett fel två gånger innan man som konsument har rätt att häva ett köp. Och eftersom MIO är mer intresserade av att tjäna pengar än att ha nöjda kunder så är det så här det får bli.

Fyra månader med en soffa utan soffkuddar alltså. Sex månaders väntetid på en soffa. Det är världsliga problem men ändå: jag tycker så lite om MIO nu. Så lite så lite så lite. OCH DOM BRYR SIG INTE. Det är fasen det som gör mig surast av allt. MIO är som den där scenen i Fucking Åmål: ”Vet du vad noll gånger noll är? Så mycket jag bryr mig.” Och folk kommer att fortsätta att handla från MIO. Det stör jag mig också på. Fy fan vad det stör mig.

Spara

Spara

You may also like

8 comments

  1. Det här gör mig så matt! Att soffor stinker är tyvärr inget nytt. Finns inget som är så otroligt impregnerat med kemikalier som en ny soffa. (Lärde jag mig tyvärr alltför väl när jag fick super-allergier efter första graviditeten.) Om de sen dessutom har haft ”lite problem” med sitt sköljmedel, ja det gör knappast saken bättre. Men här är det ju dessutom bemötandet som slår alla – verkligen ALLA – rekord! Jag lovar att jag aldrig, aldrig, aldrig någonsin kommer att handla av MIO igen. Det har du i alla fall åstadkommit, Erika. Så du kan känna dig liiite nöjd på den fronten åtminstone. Och om man räknar efter så har du nog en och annan läsare, förutom mig. Som förmodligen tänker efter både en och två gånger innan de handlar där nästa gång. Och om vi alla tipsar våra vänner och bekanta så börjar bli det ganska många… Skulle bara önska att jag fick läsa det här inlägget i Expressen också. Som eventuellt har ännu fler läsare. För det är faktiskt så himla uselt detta, att man önskar inte MIO någonting gott alls i framtiden. Helt enkelt. Men berätta gärna om de gör en pudel och plötsligt börjar bete sig som folk igen!

  2. Fast jag undrar en grej. Vad är egentligen rimlig väntetid, enligt Konsumentverket, på de där två försöken till åtgärd? Om det inte finns någon deadline så kan ju en butik i teorin förhala sina försök till åtgärd i all oändlighet och så blir ett hävande aldrig överhuvudtaget möjligt. Och det känns ju faktiskt lite konstigt…

  3. Jag skulle köpa ny soffa ungefär i den vevan du skrev om detta…kan ju säga att jag valde bort Mio. En kompis råkade ut för en liknande sak men med en säng och från Ikea, de kan ju oftast det där med bra kundservice så med ett samtal fick hon reklamera och de kom och hämtade den. Mio har lite att lära dig mao.

  4. Alltså den här historien är så SJUK och jag som har ökänt (alltså verkligen) låg tolerans mot ineffektivitet, dålig service och företag som INTE INSER SIN EGEN UPPGIFT (i det här fallet; tillhandahålla möbler av god kvalitet till nöjda kunder) blir så innerligt bekymrad för så här kan det ju inte ska funka? Inte ens enligt Mio? Det är ORIMLIGT, för att dra ett klassiskt och rimligt citat. Visst måste man kunna dra det här längre? Det är ju inte möjligt att den som vill tjäna mest pengar inom Mio-koncernen tycker att sånt här obeskrivligt nonchalant tjafs gynnar hens sak? Obegripligt.

    Och butiken, dom kan dra alltså.

  5. Va, kom de med samma stinkande skit igen?!

    Problemet med stinkande dun har funnits sedan sommaren 2014, minst, när jag drabbades av samma problem. Inbillade mig att de skulle ta hand om problemet seriöst, men inget har hänt alltså…

    Kanske dags för konsumentjournalister att åka till soffabrikerna i Polen och kolla läget. Svenska möbelfabriker går omkull och så tvingas vi köpa kemibomber i stället på grund av pressade priser och osunda villkor? Sofftillverkaren heter F-NOVA. (Nio bokstäver) Undvik det märket.

  6. Fan att jag inte läste detta innan jag handlade soffa i våras. Är i och för sig nöjd med soffan (som köptes på Mio) och med servicen. Eller ja, rätt så. Fick fel ben först, åkte till butiken och fick veta att de bytt ben (stödbenen) men ej instruktionerna. Konstigt. Gick nöjd därifrån för att sen upptäcka att det inte gick att få på benen (de ”vanliga” synliga alltså) med min svaga skruvdragare. Stod inget om att man behövde en monsterskruvdragare. Åkte till butiken igen, sen kom det några killar från Mio hem till mig dagen efter och monterade ihop soffan. Så på det stora hela tycker jag att servicen var ganska bra, har t.ex. fått riktigt dåligt bemötande vid en reklamation på IKEA en gång men det hör inte till vanligheterna har jag förstått. Kan ju vara så att de är trevligare i min lokala Mio-butik än i övrigt. Hur som, förväntar mig nog att soffan kommer gå sönder rätt snart nu när jag läst om deras dåliga kvalitet. Den är redan lite nersutten. Trodde verkligen att Mio hade blivit bättre efter krisen!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.